andreara -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Slik forbereder jeg meg til eksamen: 8-days-plan

Nå, i slutten av mitt 4 semester som student på UiO har jeg funnet en eksamensforberedelse som fungerer for meg. Det finnes så mange forskjellige måter å forberede seg på, så det eneste som gjelder er å finne frem til en som fungerer for deg. Dette er en teknikk jeg bruker før skriftlige skoleeksamener, men den kan nok også brukes før muntlige eksamener. Jeg kaler det for 8-days-plan, og fikk høre om den både av forelesere og andre studenter. 

Emnene jeg har tatt på UiO foreløpig har nesten alle hatt mye lesestoff, melom 5000 og 10 000 sider i semesteret, så det sier seg selv at man må jobbe gjennom hele semesteret for å få med seg mest mulig. Men selv om man leser alt, kan det være vanskelig å huske alt man leste i januar når man kommer til mai. Det er nettop dette 8-days-plan hjelper deg med. 

8-days-plan tar for seg de åtte siste dagene før eksamenen og hvordan du skal bruke de. 

Åtte dager før eksamen deler du inn pensum i fire omtrent like store deler. Så bruker du fire dager på å jobbe deg gjennom dette, altså 1/4 hver dag. Bla gjennom bøkene, les overskrifter og evt. avsnitt du er usikker på, se på bilder og prøv å se sammenhenger i det du leser. 

Fire dager før eksamen deler du inn pensum i to like store deler. Så bruker du to dager på å lese gjennom alt, altså 1/2 hver dag. Dette er jo det samme pensumet som du allerede har lest gjennom hele semesteret, og det du repeterte de siste fire dagene, så dette blir nok en runde med repetisjon. 

To dager før eksamen tar du for deg alt pensum. Bla gjennom alt og få best mulig overblikk over hva som har fått størst plass, hva som kan henge sammen og hva som kan underbygge/motsi hverandre. 

Nå har vi kommet til siste dagen før eksamen, og i dag skal du slappe av! Ta det med ro, gå deg en tur, lag og spis god mat eller andre ting som får deg til å slappe av. Ikke bruk dagen på å lese til eksamen i morgen!

Det beste jeg liker med 8-days-plan er at man får repetert pensum på en veldig strukturert og oversiktlig måte. Men ikke bare det, når du leser stadig mer og mer pensum på en gang får du hver gang en ny følelse av hva som er vektlagt, og det er lettere å se de store linjene. Tidligere i semesteret har du forhåpentligvis lest alt nøyere, slik at du kan endel av de små detaljene også. Denne måten å forberede seg på fungerer i det minste bra for meg, og så håper jeg den fungerer for noen av dere også! 

  • Snickerskake uten sukker

    Det siste året har jeg hatt store problemer med huden og magen, og siden legene ikke kunne finne noe som var galt ble jeg veldig fortvilet. Jeg har prøvd mye, men lite har fungert. Så tipset noen meg om at det kunne hjelpe å kutte ut mye av karbohydratene jeg fikk i meg. Og du kan tro jeg ble glad da dette fungerer! Jeg går ikke på noen lavkarbodiett eller noe ligende, jeg har rett og slett kuttet ut de største karbohydratkildene i min hverdag. Brød, pasta, ris, potet og sukker er det jeg prøver å minske inntaket av. Det har ikke vært så vanskelig å endre vaner med tanke på de vanlige måltidene, men baking der imot har ikke vært så lett. Foreløpig har jeg bommet flere hanger enn jeg har lykkes, men denne snickerskaken falt virkelig i smak! 

    Det du trenger er: 

    6 egg - 400g salte peanøtter - 2 ts bakepulver - 6 ts vaniljesukker - 50 g mandelmel - 200 g kokesjokolade 70% - 100 g smør 

    Slik lager du kakebunnen: 

    Kjør peanøttene i en stavmikser til de er småkornet. Når peanøttene er blitt smuler blander du inn bakepulveret og mandelmelet. Jeg har kjøpt ferdig mandelmel, men du kan helt fint lage det selv på samme måte som med peanøttene. 





    Pisk 6 eggehviter stive med sukkrin og 3 ts vaniljesukker, pass på at det blir ordentlig stivt - du skal kunne holde bollen på hodet uten at det faller ut. Det er en fordel om eggene er romtemperert, men det kan gå uten også. Ikke kast eggeplommene, de trenger vi når vi skal lage sjokoladeglasuren. 



    Hell peanøttblandingen i eggehvitene og bland det sammen med en slikkepott. Pass på at alt er blandet godt sammen, men ikke bland lengre enn nødvendig. Hell den ferdige deigen i en smurt form, jeg liker å bruke en rund form, men det går fint å bruke en liten langpanne også. 



    Stek kaken i midten av ovnen på 180 grader i 20-25 minutter. Avkjøl kaken i formen, det er det letteste. 

    Slik lager du sjokoladeglasuren: 

    Pisk 6 eggeplommer og 3 ts vaniljesukker til en tykk eggedosis. Dette kan være litt vanskeligere enn når man har i masse sukker, men pisk så godt det går. 

    Smelt smøret i en kjele og ha sjokoladen i biter i slik at alt smelter sammen. La sjokoladen og smøret bli lunkent før du går videre. 

    Bland eggedosisen med sjokoladeblandingen. Avkjøl alt til det er tykt og smørbart, hvor lang tid dette tar varierer ut i fra hvor varmt sjokoladen og smøret var da du blandet det. 



    Så er det bare å smøre glasuren utover kaken. Jeg liker å ha den i formen så lenge som mulig, så jeg smører glasuren på kaken mens den er i formen. Dryss gjerne noen peanøtter over til slutt, og så er den klar! La kaken stå litt i kjøleskapet før du serverer. 



  • I mitt lille drivhus

    I fjor kjøpte jeg et ganske lite drivhus i plast som står ute på balkongen. Jeg hadde lyst til å prøve å plante mine egne grønnsaker, ikke for å bli selvforsynt eller noe sånn, men fordi det er en hyggelig syssel å drive på med. Jeg husker mormor hadde en grønnsakshage hos seg da jeg var liten, og jeg husker hvor fantastisk jeg syns det var at hun klarte å gro tomater, gulrøtter, gressløk og mer selv, i hennes egen hage. Jeg tror det er noe av det som gjør at jeg syns det er så hyggelig å drive på med, samtidig som det er en veldig rolig syssel og gøy å se når det vokser og gror. Selv om de ferdige grønnsakene ikke alltid er de beste. 

    I år er drivhuset satt opp igjen, og de første frøene la jeg i jorden allerede i starten av april. Etter å ha prøvd litt forskjellig i fjor, har jeg plantet noe av det samme i år, samt at jeg har noen nye tilskudd. I drivhuset i år har jeg store og små tomater, erter, paprika, chili, salat, agurk, potet og brokkoli. 




















    Jeg er glad i å ha planter rundt meg, både inne i leiligheten og ute på balkongen, men det å kjøpe inn blomster og plante de ute er både dyrt og ikke så spennende som å plante grønnsaker. Jeg syns det er like spennende hver dag å se om plantene mine har vokst, og jeg blir like barnslig glad når det har kommet nye spirer, blomster eller grønnsaker. 

  • Ukens mål

    En ny mandag har kommet, og med den startet en ny uke og for meg følger da naturlig tre nye mål. 

    Uken vil bli preget av at jeg har en eksamen på fredag og en neste uke, så jeg må gjøre endel forberedelser og ta den siste innspurten på det. I tillegg har jeg funnet ut at jeg vil prøve å blogge litt igjen. Jeg sluttet å blogge da jeg flyttet fordi det var så mye som skjedde da, men nå har jeg lyst til å prøve igjen. I tillegg kommer målet jeg kanskje oftest har på planen min, å drikke to liter vann hver dag. Jeg klarer det stort sett, men i det siste har jeg ikke vært så flink, så det er det siste målet denne uken. Ønsker alle en fin uke, og ikke minst en god 17. mai! 

     

  • Summer Vibes

    Den siste tiden har været vært helt utrolig, og jeg føler at sommeren virkelig har kommet til Oslo. Med det fine været kom også grønne blader på alt av trær og busker og det er jo så deilig. Når man bor i Oslo, eller i Norge generelt, kan man ikke forvente all verden av sommeren, så man må nyte de dagene man får med godt vær. Jeg har flyttet eksamensinnspurten og treningsøktene ut på balkongen for å nyte de gode, varme, lyse dagene. 

    Og med sommeren kommer også sommermaten. Og jeg må si at det er en glede å kunne grille maten i stedet for å lage den inne. Vi griller alt av kjøtt og grønnsaker, gjerne alt samtidig for å gjøre det lett. Det er lettvint både å lage maten på grillen, og ikke minst at man slipper så mye oppvask av utallige kjeler og stekepanner. Jeg må innrømme at vi har grillet litt i hele vinter også, men det er jo ikke så behagelig å stå ute å grille i snødrev. Nå griller vi nesten hver dag, og det føles virkelig som en frihet!



    Jeg håper vi får mange fine dager i sommer med sol, bading og alt som hører med sommeren. Før den tid har jeg to eksamener igjen, så jeg får holde tungen rett i munnen til de er overstått. 

  • Andrea Ramstad Aatlo

    Jeg er en jente på 20 år fra Oslo. På min blogg finner du små ting fra min hverdag, mat, reiser, motivasjon og litt av hver annet. Håper du liker den! Kontakt meg gjerne: andrea.aatlo@hotmail.com Følg meg gjerne på instagram: @andreaaatlo Følg meg på Twitter: @AndreaAatlo

    blogg.no - Norges største bloggsamfunn
    alleoppskrifter.no

    Kategorier


    Arkiv


    Siste innlegg


    bilde



    hits