andreara -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Slik forbereder jeg meg til eksamen: 8-days-plan

Nå, i slutten av mitt 4 semester som student på UiO har jeg funnet en eksamensforberedelse som fungerer for meg. Det finnes så mange forskjellige måter å forberede seg på, så det eneste som gjelder er å finne frem til en som fungerer for deg. Dette er en teknikk jeg bruker før skriftlige skoleeksamener, men den kan nok også brukes før muntlige eksamener. Jeg kaler det for 8-days-plan, og fikk høre om den både av forelesere og andre studenter. 

Emnene jeg har tatt på UiO foreløpig har nesten alle hatt mye lesestoff, melom 5000 og 10 000 sider i semesteret, så det sier seg selv at man må jobbe gjennom hele semesteret for å få med seg mest mulig. Men selv om man leser alt, kan det være vanskelig å huske alt man leste i januar når man kommer til mai. Det er nettop dette 8-days-plan hjelper deg med. 

8-days-plan tar for seg de åtte siste dagene før eksamenen og hvordan du skal bruke de. 

Åtte dager før eksamen deler du inn pensum i fire omtrent like store deler. Så bruker du fire dager på å jobbe deg gjennom dette, altså 1/4 hver dag. Bla gjennom bøkene, les overskrifter og evt. avsnitt du er usikker på, se på bilder og prøv å se sammenhenger i det du leser. 

Fire dager før eksamen deler du inn pensum i to like store deler. Så bruker du to dager på å lese gjennom alt, altså 1/2 hver dag. Dette er jo det samme pensumet som du allerede har lest gjennom hele semesteret, og det du repeterte de siste fire dagene, så dette blir nok en runde med repetisjon. 

To dager før eksamen tar du for deg alt pensum. Bla gjennom alt og få best mulig overblikk over hva som har fått størst plass, hva som kan henge sammen og hva som kan underbygge/motsi hverandre. 

Nå har vi kommet til siste dagen før eksamen, og i dag skal du slappe av! Ta det med ro, gå deg en tur, lag og spis god mat eller andre ting som får deg til å slappe av. Ikke bruk dagen på å lese til eksamen i morgen!

Det beste jeg liker med 8-days-plan er at man får repetert pensum på en veldig strukturert og oversiktlig måte. Men ikke bare det, når du leser stadig mer og mer pensum på en gang får du hver gang en ny følelse av hva som er vektlagt, og det er lettere å se de store linjene. Tidligere i semesteret har du forhåpentligvis lest alt nøyere, slik at du kan endel av de små detaljene også. Denne måten å forberede seg på fungerer i det minste bra for meg, og så håper jeg den fungerer for noen av dere også! 

  • Reading Snacks

    Hei tirsdag og hei til høsten! Nå har virkelig høstfølelsen meldt seg hos meg med kalde regnfulle dager hvor mørket melder seg tidlig. Samtidig som høsten er en mørk tid er den en utrolig deilig årstid. Alt det grønne som omringet oss for bare noen uker siden har nå gått over i en variasjon av farger som er så nydelig. Trær og hekker farges i høstens farger og det er tid for innekos med peis, pledd og levende lys. 


    Med høsten kommer også det virkelige alvoret for mange studenter. Man er nå kommet godt i gang med semesteret, og for mange er kanskje eksamen litt nærmere enn man skulle ønsket. For min del er første eksamen om fem uker, altså i midten av november, og det blir veldig spennende. Det er min første eksamen på universitetet noensinne og jeg er veldig spendt på form og spørsmål, og ikke minst hvordan jeg takler det. Jeg føler jeg har grei kontroll på pensum, og det er ikke den første eksamen jeg gruer meg mest til. Nå er det bare å lese jevnt og trutt samt se på tidligere eksamensoppgaver. For å motivere meg til lesingen bruker jeg litt småmat eller snaks. Det er lettere å lese om man kan spise litt samtidig, og det er jo viktig å holde blodsukkeret oppe for å kunne konsentrere seg. Perfekt som lesesnaks er rosiner, nøtter, mandler, fruktbiter og salte stenger. Jeg syns også kaffe eller te hjelper godt, så det går endel av det også. 



    Jeg håper alle nyter høsten og klarer å se det positive i denne årstiden vi uansett ikke kommer unna. Nyt tirsdagen, det skal jeg <3                

  • Søndagskos

    I dag har vært en skikkelig kosesøndag! Sovet lenge, tur i skogen med pappa og hans kusine Nina, koselig middag og så har vi laget eplesaft og eplesyltetøy. Det er første gang jeg lager saft, og det var slett ikke så vanskelig som jeg trodde. Jeg er så heldig som har en mormor som kan alt og som har alt man trenger til å lage det meste av hjemmelagde ting. Jeg var der i går og olukket ned meg masse epler, og så tok jeg med saftflasker, syltetøyglass og saftkokeren, så da var det bare å sette i gang i dag. Det er viktig å bruke de mulighetene man har, og hjemmelaget saft er helt økologisk, miljøvennlig, kortreist og sunt for jeg har nesten ikke sukker i saften og syltetøyet. Gleder meg masse til å kose meg med dette utover høsten og vinteren. Skal få laget av blåbær også senere, men rekker jo ikke alt på en gang. Det var så koselig at Nina var her i dag! Hun hadde gjort det før og hadde mange gode tips å komme med. Alltid godt å ha med seg noen som kan det. Vi var jo først i skogen for å se etter sopp, og det ble faktisk noen, men ikke alt for mange. Etterpå var det bare innekos, middag og deilig lukt av eple som fylte huset. Det ble 7 flasker saft og 8 glass syltetøy, og mer skal det bli. Håper alle har hatt en fin helg og er klare for en ny uke <3

  • Fadderuke

    Så går det fort i svingene, ferien er over og fadderuken på UiO er allerede på dag tre. Jeg har hatt det utrolig fint og møtt mange nye mennesker fra hele landet. Det er masse arangementer de neste to ukene så jeg gleder meg til å møte enda flere og finne meg en plass i mengden. Nå skal jeg straks avsted til fakultetets rebusløp, synd været ikke er helt tipp topp, men det får vi ikke gjort noe med likevel så det er bare å ta på smilet og ta med en paraply så skal det gå fint. Håper alle har det fint, så regner jeg med å være tilbake for fullt på bloggfronten om ikke alt for lenge, må bare vende meg til studielivet og jobben og sånn. Ha en fin dag <3

  • Egg and bacon cupcake

    Jeg må bare tipse dere om enliten ting, egg og bacon som en cupcake. Det er bare egg og bacon i den, og det var veldig enkelt å lage. Det er bare å dele bacon i små biter og steke det lett i en panne. Så brukte jeg et cupcake tray med bakepapir, man kansikkert bruke cupcakes former også. Deretter knuste jeg et egg og la det oppi med noe av baconet på toppen. Så er det bare å la det stå i ovnen på 175 grader i 12-15 minutter så er de ferdige. Enkelt, og en litt morsommere måte å servere egg og bacon på. Vi får snart besøk av noen venner så jeg får henge i, ha en fin dag videre<3

  • Mine joggesko

    God fredag alle sammen! Jeg håper ale har kommet seg hjem eller dit de skal tilbringe fredagen. Nå er det jo mange som starter sommerferien i dag også så jeg vil bare ønske alle en riktig god sommerferie. Jeg har jo nevnt tidligere at utstyr og teknikk er viktig når man trener for å få mest mulig ut av treningen og for å unngå skader. Derfor tenkte jeg å vise dere mine favoritter her. Jeg har joggesko til forskjellig bruk, og kommer til å skrive litt om hvert enkelt par under. 





    Asics Duomax Gel er stabile joggesko som gir mye støtte til ankler og andre ledd i foten. Den er bred i front slik at den får godt grep i bakken blant annet på vinterføre. De puster godt og regulerer varme fint både om sommer og om vinteren. Jeg bruker disse mest om vinteren, så de er litt store i størrelsen så jeg får plass til raggsokker. Dette er altså skoene jeg jogger i om vinteren når det er skikkelig kaldt eller litt vått. Det er ikke fordi de er veldig varme, men fordi de er brede i front og har plass til tykke sokker. De har også god demping i hælen.



    Nike Relentless 2 er også sko jeg jogger i. De er tynnere og blir fortere kalde i kaldt vær, så de er derfor mest i bruk om sommeren. år de knytes på sitter de stramt og tett på foten under hele løpeturen og man har gode muligheter til å regulere hvor det skal være stramt og løsere. De har vaffelmønstrede såler som er bra på grusveier og stier i skogen. De har god støtte rundt ankler men ikke så mye demping i hælene. Jeg bruker derfor ikke disse om jeg skal jogge på asfalt eller hardt underlag, og kun om sommeren. 



    Dette er enda et par med Asics Duomax, men dette er Asics Duomax Speva. Jeg syns disse er de skoene jeg har med best demping i hele sålen. De er i tillegg litt samlere enn Asics Duomax Gel og gjør at de føles mer naturlige og lette ut på foten. Støtten er bra rundt hele foten og de puster bra både sommer og vinter. Dette er de aller mest brukte joggeskoene mine. De blir brukt sommer og vinter og fungerer like fint i sang, snø, på grus, jord og asfalt. Disse bruker jeg også på byferier hvis man skal gå mye eller turer her hjemme. De lukter ikke lenge etter trening, noe som også er en fordel. 



    Nike Lunareclipse er de skoene jeg trener med inne. De er brukt både i gymtimer på skolen, på treningssentre og hjemme på stuegulvet. De gir god støtte særlig i anklene og puster fint. De har en stabil såle med lite mønster som sitter godt på parkett og annet gulv. De er godt brukt og begynner å bli litt slitt, men fungerer fremdeles etter mye bruk. Jeg syns jevnt over at Nike sko holder bedre enn Asics, men det er jo ikke sikkert at det stemmer. 



    Nike Free Fit 2 er utrolig lette. De har tynt stoff og man kjenner nesten ikke at man har de på. Men dette har gått ut over muligheten til å ha mye støtte og stabilitet rundt og under foten. Jeg vet at mange bruker disse som joggesko, men jeg syns de gir for lite støtte og bruker de derfor kun til gåing. Jeg syns de passer godt om sommeren fordi de har så rolige og fine farger, så de skal nok få kjørt seg i sommer. 

    Som dere ser er det mye farger på mine joggesko. Jeg trives med farger på treningstøyet for da blir jeg så glad, og treningen blir lettere om man er i godt humør. Likevel er jeg veldig glad i sorte tights, og da passer det bra med fargerike sko og topper. 

  • Vil du ha sponsor?




    God morgen! Håper alle er klare for tirsdag. Det er kanskje mange som ønsker å få bloggen sin sponset, men tenker at de ikke har nok lesere eller er populære nok. Mange tenker også kanskje at sponsorene må oppsøke deg. Så vanskelig er det ikke. http://sponsetblogg.no er en nettside der du kan registrere deg og bloggen din. Det er superenkelt å registrere seg og man får god veiledning hele veien. Sponsetblogg.no har samarbeid med flere bedrifter som er villige til å sponse blogger og de hjelper deg i gang. De har noen grunnregler man må følge, men de er ikke så krevende. Håper dette kan hjelpe deg og bloggen din. Ta gjerne et titt på http://sponsetblogg.no for å sjekke ut deres tilbud og sponsorer. 

  • Noen trenger DEG

    Selv om vi bor i landet som er kåret til verdens beste land å bo i er det mange som ikke har det så lett. Enten man ikke har penger til å reise på ferie med barna eller fritidsaktiviteter, trenger hjelp med lekser, hjelp til å lære seg norsk eller er ensom så kan Røde Kors hjelpe deg. Røde Kors gjør også masse annet arbeid for alle i Norge. Om du vil lese om arbeidet de gjør kan du gå inn her.  Men Røde kors er i all hovedsak basert på arbeid som gjøres av frivillige. Dersom ingen melder seg som frivillige vil ikke Røde Kors kunne hjelpe alle som trenger det. Det betyr også at de ikke vil kunne stille som hjelpemannskap på konserter og idrettsarrangementer. Mange vil kanskje tenke at det er mye arbeid og slit hvis man melder seg som frivillig, men mange av aktivitetene krever bare 4 timer i måneden, og det har alle tid til. De få timene man tar av sin tid kan bety så utrolig mye for andre. Ikke bare det, men du kan lære mye selv og få et nettverk av mange forskjellige personer. Jeg syns absolutt du skal ta deg tid til å i det minste gå på informasjonsmøtet for å finne ut om dette er noe for deg. 

    For å melde deg som frivillig kan du trykke her. 

    Om du likevel ikke melder deg som frivillig syns jeg du skal donere penger til deres arbeid. Det kan du gjøre her. 

    Ellers ønsker jeg alle en fin dag. Nå må jeg suse videre for å få vite hva jeg skal ha muntlig eksamen i på onsdag. ♥

  • Mattips til den forkjølede

    Jeg regner med at jeg ikke er alene om å synes at det å være syk er utrolig kjedelig. Med den forkjølelsen jeg har skaffet meg får jeg utrettet utrolig lite i løpet av en dag, og det er så frustrerende. Jeg hadde jo hele treningsuken planlagt og var så klar for å komme igang igjen etter russetiden, men det går jo heller ikke. Er så andpusten etter bare å ha gått opp en trapp så treningen må dessverre vente. Håper bare jeg blir bedre til eksamen på fredag og neste uke! Men nå over til det dette skulle handle om. Når man er så forkjølet som jeg er nå har man jo også mistet smakssansen, og ingenting smaker noe omtrent. Det er kjempekjedelig og man får ikke akkurat lyst til å spise eller lage mat, så jeg tar meg selv i å ikke spise. Men mat må man jo ha for å bli frisk, så jeg tenkte å komme med et lite tips. Polarbrødpizza! Det er utrolig lett, ikke så sunt ,men det smaker og gir energi. Når jeg er syk lager jeg bare med polarbrød, tomatpuré og ost, men det kan også spises til middag og man kan jo putte på hva som helst. Det er mykt, så det skraper ikke i en sår hals, det smaker litt søtt av polarbrødet og salt av tomatpureen så det gir litt smak også. Bare få på tomatpuré og ost og stek noen minutter i ovnen på 180 grader (varmluft) og så er det klart. Håper det kan hjelpe noen som er like forkjøla som meg, og at dere ellers får en fin dag uke videre ♥












  • Pakketips

    Siden jeg reiser vekk på lørdag morgen tenkte jeg å dele noen av mine pakketips. Jeg bruker alltid lang tid på å pakke selv om jeg har reist mye. Planlegging er alfa omega for meg når det kommer til pakking. Jeg finner det jeg vil ha, og prøver alt så jeg vet det passer sammen. Høres ganske enkelt ut, men med min ubesluttsomhet tar det mye tid. Men her kommer noen tips som kanskje kan gjøre pakkingen litt enklere. 



    Bare en dag igjen til ferie nå, hva skal dere i påsken? ♥

  • Mine mål

    Jeg tenkte å fortelle litt om hvordan jeg motiverer meg selv gjennom hele året. Siden jeg er et listemenneske og elsker lister, har jeg lister med mål som gjelder for forskjellige perioder. Jeg syns også at nyttårsforsetter er mål som er alt for abstrakte og strekker seg over for lang tid. Hvem vet vel hva som kommer til å skje det neste året? Ikke jeg, og da syns jeg det er vanskelig å motivere seg for så lang tid. Jeg vil helle ha mål som varer over en kortere periode som er mer konkrete. Jeg syns også malene skal handle om handling og ikke resultat, altså for eksempel: trene mer og spise sunnere i stede for gå ned en halv kilo i vekt. 

    Her er målene mine for april, en måned som består av både hardkjør på skolen og påske. I sånne måneder er det viktig for meg å finne mål som kan brukes igjennom hele måneden. Jeg vet med meg selv at påsken blir en uke med mye avslapping og mat, så tar dette med i beregningen. Månedens mål skal være en retningslinje for meg for hva jeg skal huske på hver dag den neste måneden. Det å se på en lapp og på mobilen hver dag at jeg skal jobbe med skole, drikke mer vann og sove mer gjør at jeg blir minnet på det. I en hektisk hverdag er det ikke mer som skal til for meg enn dette for å komme litt nærmere målene mine. Som jeg sa over skal målene handle om handling og ting jeg skal gjøre, ikke resultater og ting jeg skal oppnå. Jeg tenker at handling fører til resultater, og at resultatene derfor ikke trenger å være målet fordi det er lettere å forutse hva du kan gjøre enn hva du kan oppnå! Dette er veldig viktig når jeg setter meg ned for å sette meg nye mål 1. hver måned. Jeg har brukt månedens mål hver måned i over et år og er veldig fornøyd. Kommer absolutt til å fortsette med det! 

    Ukens mål er mål som kan ligne veldig på månedens mål, med de er litt mer konkrete og byttes ut hver uke. Ukens mål har jeg ikke holdt på med like lenge som månedens mål, men jeg er minst like fornøyd med dette. Ukens mål gjør at jeg kan sette enda mer spesifikke mål ut i fra hva jeg ser er gjennomførbart med tanke på alt annet som også gjøres. Ukens mål kan også handle om enkelthendelser som å øve til konkrete prøver eller gjøre konkrete ting som å rydde i klesskapet. I ukens mål setter jeg stort sett opp mål som jeg ser er gjennomførbare, ting jeg må gjøre og ting som utfordrer meg litt. Jeg setter nye mål hver søndag, men de trer ikke i kraft før på mandagen. Likevel vil jeg sette dem opp på søndag sånn at jeg kan ta en kjapp titt på de mandag morgen. Det er vel ikke bare jeg som ikke har alt for mye tid til overs en mandag morgen? 

    Da vet dere hvordan jeg setter opp mine mål, og så håper jeg dere får en strålende helg! ♥

  • Andrea tipser: Fitbit Force

    Skrev for en stund siden bittelitt om min Fitbit og at jeg skulle komme tilbake til det etter å ha brukt den litt lengre, og det er det jeg skal nå.

    Fitbit er et firma som produserer forskjellige teknologiske hjelpemidler som skal motivere deg til en mer aktiv hverdag. Det finnes fler forskjellige Fitbit-produkter, og jeg har Fitbit Force.

    Fitbit Force:

    - en klokke

    - en skritteller

    - måler distanse

    - måler antall aktive minutter

    - måler antall trapper gått

    - måler kcal forbrent

    - registrerer søvn

    I tillegg til Fitbit force må man laste ned en app for å se alle resultatene sine. I denne appen kan man også:

    - registrere maten man har spist

    - registrere hvor mye vann man har drukket

    - registrere aktivitet som trening/ svømming og lignende

    - få oversikt og se tilbake på alle de tidligere dagene

    - sette på alarmer (kun vibrasjon.)

     


     

    Skritteller

     


    Distansemåler

     

     


    Trappeteller




    Annet






    Fitbit Force er ikke en typisk treningsklokke. Den måler ikke puls og har heller ikke GPS. Den er heller ikke vanntett som noen av de andre Fitbit produktene, for eksempel Fitbit flex. Den skal tåle svette og sprut, så det skal være mulig å trene med den, men jeg gjør ikke det. Jeg bruker den for å få oversikt over daglig aktivitet utenom treningen. Jeg syns appen som hører til er veldig fin og gir deg mye informasjon og statistikk.

    For å gi deg motivasjon til å være aktiv kan du i appen sette opp et mål du vil nå hver dag. Det kan være å gå 5 000 skritt (som jeg har), eller å gå 3 km., eller 40 trapper. Dette registrerer du i appen. Appen har flere kategorier du kan sette opp mål på, og appen vil fortelle deg om du har nådd målet ditt for hver dag. Du skal velge ut et hovedmål som for eksempel skritt, distanse eller kcal. forbrent. Når du når målet ditt vil Fitbiten varsle deg ved å vibrere. Jeg skvetter hver gang, men jeg er glad for å bli varslet.

    Dersom man er flere som har Fitbit produkter kan man bli" venner" og konkurrere mot hverandre. Jeg er venn med Patrick og får da opp hvor mange skritt han har gått, i tillegg til at jeg får mail en gang i uka med hvem som vant den siste uken. Nå har Patrick vunnet to uker på rad så jeg skal prøve å sette inn støtet denne uken.

    Fitbit Force er dessverre tatt ut av butikkene, men gå inn på www.fitbit.com for å se på de andre produktene deres.

    Jeg syns det er en kjempefin motivasjon i hverdagen!

     


    Ha en fin kveld! ♥

     

  • Andrea tipser: Qfactor

    Tenkte å starte en ny kategori hvor jeg tipser om smått og stort. Det kan være alt fra ting å gjøre til ting å kjøpe, håper dere liker det!


    Er det en ting som virkelig er viktig når man trener mye, eller, det er egentlig generelt viktig å ta vare på bena sine. Trener man feil, eller med feil utstyr er det lett å få skader det er vanskelig å bli kvitt. Jeg har hatt litt trøbbel med skader i føttene tidligere, men nå trener jeg mye skadeforebyggende og er mye mer varsom på utstyr og teknikk.

    Det nyeste tilskuddet i min treningsgarderobe er disse sålene fra Spenco. Sålene mine er spesiallagd for kvinneføtter, de har også noen for menn. Kvinnesålen inneholder:

    - EVA forefoot padding. Dette gir bedre demping og legger mindre press på fremre delen av foten.

    - Deep heal cup. Dette gir et ekstra trykk og ekstra stabilitet til innsiden av foten.

    - Gel heel-strike. Denne lille puten gir helen en mykere landing i skoen og er bedre for ankler og knær.

    - Polysorb. Et av lagene i sålene inneholder et spesielt skum som skal gjøre hele sålen myk og behagelig å bruke.

    - Slipure Antimicrobial. Det øverste laget i sålen er laget av et stoff som skal hindre vond lukt og dannelsen av bakterier.

    - Sålene har også et presspunkt som presser under foten og skal gi deg mer energi under trening.



    Jeg er superfornøyd med sålene mine. Jeg bruker dem når jeg går og trener ute og gleder meg virkelig til utesesongen begynner skikkelig. Merker også at treningsmotivasjonen er høyere enn på lenge, så nå er det bare å sette inn støtet mens motivasjonen fremdeles er her!

    Håper dere har hatt en fin helg!

  • Andrea Ramstad Aatlo

    Jeg er en jente på 20 år fra Oslo. På min blogg finner du små ting fra min hverdag, mat, reiser, motivasjon og litt av hver annet. Håper du liker den! Kontakt meg gjerne: andrea.aatlo@hotmail.com Følg meg gjerne på instagram: @andreaaatlo Følg meg på Twitter: @AndreaAatlo

    blogg.no - Norges største bloggsamfunn
    alleoppskrifter.no

    Kategorier


    Arkiv


    Siste innlegg


    bilde



    hits