andreara -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Slik forbereder jeg meg til eksamen: 8-days-plan

N, i slutten av mitt 4 semester som student p UiO har jeg funnet en eksamensforberedelse som fungerer for meg. Det finnes s mange forskjellige mter forberede seg p, s det eneste som gjelder er finne frem til en som fungerer for deg. Dette er en teknikk jeg bruker fr skriftlige skoleeksamener, men den kan nok ogs brukes fr muntlige eksamener. Jeg kaler det for 8-days-plan, og fikk hre om den bde av forelesere og andre studenter. 

Emnene jeg har tatt p UiO forelpig har nesten alle hatt mye lesestoff, melom 5000 og 10 000 sider i semesteret, s det sier seg selv at man m jobbe gjennom hele semesteret for f med seg mest mulig. Men selv om man leser alt, kan det vre vanskelig huske alt man leste i januar nr man kommer til mai. Det er nettop dette 8-days-plan hjelper deg med. 

8-days-plan tar for seg de tte siste dagene fr eksamenen og hvordan du skal bruke de. 

tte dager fr eksamen deler du inn pensum i fire omtrent like store deler. S bruker du fire dager p jobbe deg gjennom dette, alts 1/4 hver dag. Bla gjennom bkene, les overskrifter og evt. avsnitt du er usikker p, se p bilder og prv se sammenhenger i det du leser. 

Fire dager fr eksamen deler du inn pensum i to like store deler. S bruker du to dager p lese gjennom alt, alts 1/2 hver dag. Dette er jo det samme pensumet som du allerede har lest gjennom hele semesteret, og det du repeterte de siste fire dagene, s dette blir nok en runde med repetisjon. 

To dager fr eksamen tar du for deg alt pensum. Bla gjennom alt og f best mulig overblikk over hva som har ftt strst plass, hva som kan henge sammen og hva som kan underbygge/motsi hverandre. 

N har vi kommet til siste dagen fr eksamen, og i dag skal du slappe av! Ta det med ro, g deg en tur, lag og spis god mat eller andre ting som fr deg til slappe av. Ikke bruk dagen p lese til eksamen i morgen!

Det beste jeg liker med 8-days-plan er at man fr repetert pensum p en veldig strukturert og oversiktlig mte. Men ikke bare det, nr du leser stadig mer og mer pensum p en gang fr du hver gang en ny flelse av hva som er vektlagt, og det er lettere se de store linjene. Tidligere i semesteret har du forhpentligvis lest alt nyere, slik at du kan endel av de sm detaljene ogs. Denne mten forberede seg p fungerer i det minste bra for meg, og s hper jeg den fungerer for noen av dere ogs! 

  • Reading Snacks

    Hei tirsdag og hei til hsten! N har virkelig hstflelsen meldt seg hos meg med kalde regnfulle dager hvor mrket melder seg tidlig. Samtidig som hsten er en mrk tid er den en utrolig deilig rstid. Alt det grnne som omringet oss for bare noen uker siden har n gtt over i en variasjon av farger som er s nydelig. Trr og hekker farges i hstens farger og det er tid for innekos med peis, pledd og levende lys.


    Med hsten kommer ogs det virkelige alvoret for mange studenter. Man er n kommet godt i gang med semesteret, og for mange er kanskje eksamen litt nrmere enn man skulle nsket. For min del er frste eksamen om fem uker, alts i midten av november, og det blir veldig spennende. Det er min frste eksamen p universitetet noensinne og jeg er veldig spendt p form og sprsml, og ikke minst hvordan jeg takler det. Jeg fler jeg har grei kontroll p pensum, og det er ikke den frste eksamen jeg gruer meg mest til. N er det bare lese jevnt og trutt samt se p tidligere eksamensoppgaver. For motivere meg til lesingen bruker jeg litt smmat eller snaks. Det er lettere lese om man kan spise litt samtidig, og det er jo viktig holde blodsukkeret oppe for kunne konsentrere seg. Perfekt som lesesnaks er rosiner, ntter, mandler, fruktbiter og salte stenger. Jeg syns ogs kaffe eller te hjelper godt, s det gr endel av det ogs.



    Jeg hper alle nyter hsten og klarer se det positive i denne rstiden vi uansett ikke kommer unna. Nyt tirsdagen, det skal jeg <3

  • Sndagskos

    I dag har vrt en skikkelig kosesndag! Sovet lenge, tur i skogen med pappa og hans kusine Nina, koselig middag og s har vi laget eplesaft og eplesyltety. Det er frste gang jeg lager saft, og det var slett ikke s vanskelig som jeg trodde. Jeg er s heldig som har en mormor som kan alt og som har alt man trenger til lage det meste av hjemmelagde ting. Jeg var der i gr og olukket ned meg masse epler, og s tok jeg med saftflasker, syltetyglass og saftkokeren, s da var det bare sette i gang i dag. Det er viktig bruke de mulighetene man har, og hjemmelaget saft er helt kologisk, miljvennlig, kortreist og sunt for jeg har nesten ikke sukker i saften og syltetyet. Gleder meg masse til kose meg med dette utover hsten og vinteren. Skal f laget av blbr ogs senere, men rekker jo ikke alt p en gang. Det var s koselig at Nina var her i dag! Hun hadde gjort det fr og hadde mange gode tips komme med. Alltid godt ha med seg noen som kan det. Vi var jo frst i skogen for se etter sopp, og det ble faktisk noen, men ikke alt for mange. Etterp var det bare innekos, middag og deilig lukt av eple som fylte huset. Det ble 7 flasker saft og 8 glass syltety, og mer skal det bli. Hper alle har hatt en fin helg og er klare for en ny uke <3

  • Fadderuke

    S gr det fort i svingene, ferien er over og fadderuken p UiO er allerede p dag tre. Jeg har hatt det utrolig fint og mtt mange nye mennesker fra hele landet. Det er masse arangementer de neste to ukene s jeg gleder meg til mte enda flere og finne meg en plass i mengden. N skal jeg straks avsted til fakultetets rebuslp, synd vret ikke er helt tipp topp, men det fr vi ikke gjort noe med likevel s det er bare ta p smilet og ta med en paraply s skal det g fint. Hper alle har det fint, s regner jeg med vre tilbake for fullt p bloggfronten om ikke alt for lenge, m bare vende meg til studielivet og jobben og snn. Ha en fin dag <3

  • Egg and bacon cupcake

    Jeg m bare tipse dere om enliten ting, egg og bacon som en cupcake. Det er bare egg og bacon i den, og det var veldig enkelt lage. Det er bare dele bacon i sm biter og steke det lett i en panne. S brukte jeg et cupcake tray med bakepapir, man kansikkert bruke cupcakes former ogs. Deretter knuste jeg et egg og la det oppi med noe av baconet p toppen. S er det bare la det st i ovnen p 175 grader i 12-15 minutter s er de ferdige. Enkelt, og en litt morsommere mte servere egg og bacon p. Vi fr snart besk av noen venner s jeg fr henge i, ha en fin dag videre<3

  • Mine joggesko

    God fredag alle sammen! Jeg hper ale har kommet seg hjem eller dit de skal tilbringe fredagen. N er det jo mange som starter sommerferien i dag ogs s jeg vil bare nske alle en riktig god sommerferie. Jeg har jo nevnt tidligere at utstyr og teknikk er viktig nr man trener for f mest mulig ut av treningen og for unng skader. Derfor tenkte jeg vise dere mine favoritter her. Jeg har joggesko til forskjellig bruk, og kommer til skrive litt om hvert enkelt par under.





    Asics Duomax Gel er stabile joggesko som gir mye sttte til ankler og andre ledd i foten. Den er bred i front slik at den fr godt grep i bakken blant annet p vinterfre. De puster godt og regulerer varme fint bde om sommer og om vinteren. Jeg bruker disse mest om vinteren, s de er litt store i strrelsen s jeg fr plass til raggsokker. Dette er alts skoene jeg jogger i om vinteren nr det er skikkelig kaldt eller litt vtt. Det er ikke fordi de er veldig varme, men fordi de er brede i front og har plass til tykke sokker. De har ogs god demping i hlen.



    Nike Relentless 2 er ogs sko jeg jogger i. De er tynnere og blir fortere kalde i kaldt vr, s de er derfor mest i bruk om sommeren. r de knytes p sitter de stramt og tett p foten under hele lpeturen og man har gode muligheter til regulere hvor det skal vre stramt og lsere. De har vaffelmnstrede sler som er bra p grusveier og stier i skogen. De har god sttte rundt ankler men ikke s mye demping i hlene. Jeg bruker derfor ikke disse om jeg skal jogge p asfalt eller hardt underlag, og kun om sommeren.



    Dette er enda et par med Asics Duomax, men dette er Asics Duomax Speva. Jeg syns disse er de skoene jeg har med best demping i hele slen. De er i tillegg litt samlere enn Asics Duomax Gel og gjr at de fles mer naturlige og lette ut p foten. Sttten er bra rundt hele foten og de puster bra bde sommer og vinter. Dette er de aller mest brukte joggeskoene mine. De blir brukt sommer og vinter og fungerer like fint i sang, sn, p grus, jord og asfalt. Disse bruker jeg ogs p byferier hvis man skal g mye eller turer her hjemme. De lukter ikke lenge etter trening, noe som ogs er en fordel.



    Nike Lunareclipse er de skoene jeg trener med inne. De er brukt bde i gymtimer p skolen, p treningssentre og hjemme p stuegulvet. De gir god sttte srlig i anklene og puster fint. De har en stabil sle med lite mnster som sitter godt p parkett og annet gulv. De er godt brukt og begynner bli litt slitt, men fungerer fremdeles etter mye bruk. Jeg syns jevnt over at Nike sko holder bedre enn Asics, men det er jo ikke sikkert at det stemmer.



    Nike Free Fit 2 er utrolig lette. De har tynt stoff og man kjenner nesten ikke at man har de p. Men dette har gtt ut over muligheten til ha mye sttte og stabilitet rundt og under foten. Jeg vet at mange bruker disse som joggesko, men jeg syns de gir for lite sttte og bruker de derfor kun til ging. Jeg syns de passer godt om sommeren fordi de har s rolige og fine farger, s de skal nok f kjrt seg i sommer.

    Som dere ser er det mye farger p mine joggesko. Jeg trives med farger p treningstyet for da blir jeg s glad, og treningen blir lettere om man er i godt humr. Likevel er jeg veldig glad i sorte tights, og da passer det bra med fargerike sko og topper.

  • Vil du ha sponsor?




    God morgen! Hper alle er klare for tirsdag. Det er kanskje mange som nsker f bloggen sin sponset, men tenker at de ikke har nok lesere eller er populre nok. Mange tenker ogs kanskje at sponsorene m oppske deg. S vanskelig er det ikke.http://sponsetblogg.noer en nettside der du kan registrere deg og bloggen din. Det er superenkelt registrere seg og man fr god veiledning hele veien. Sponsetblogg.no har samarbeid med flere bedrifter som er villige til sponse blogger og de hjelper deg i gang. De har noen grunnregler man m flge, men de er ikke s krevende. Hper dette kan hjelpe deg og bloggen din. Ta gjerne et titt phttp://sponsetblogg.nofor sjekke ut deres tilbud og sponsorer.

  • Noen trenger DEG

    Selv om vi bor i landet som er kret til verdens beste land bo i er det mange som ikke har det s lett. Enten man ikke har penger til reise p ferie med barna eller fritidsaktiviteter, trenger hjelp med lekser, hjelp til lre seg norsk eller er ensom s kan Rde Kors hjelpe deg. Rde Kors gjr ogs masse annet arbeid for alle i Norge. Om du vil lese om arbeidet de gjr kan du g inn her. Men Rde kors er i all hovedsak basert p arbeid som gjres av frivillige. Dersom ingen melder seg som frivillige vil ikke Rde Kors kunne hjelpe alle som trenger det. Det betyr ogs at de ikke vil kunne stille som hjelpemannskap p konserter og idrettsarrangementer. Mange vil kanskje tenke at det er mye arbeid og slit hvis man melder seg som frivillig, men mange av aktivitetene krever bare 4 timer i mneden, og det har alle tid til. De f timene man tar av sin tid kan bety s utrolig mye for andre. Ikke bare det, men du kan lre mye selv og f et nettverk av mange forskjellige personer. Jeg syns absolutt du skal ta deg tid til i det minste g p informasjonsmtet for finne ut om dette er noe for deg.

    For melde deg som frivillig kan du trykke her.

    Om du likevel ikke melder deg som frivillig syns jeg du skal donere penger til deres arbeid. Det kan du gjre her.

    Ellers nsker jeg alle en fin dag. N m jeg suse videre for f vite hva jeg skal ha muntlig eksamen i p onsdag.♥

  • Mattips til den forkjlede

    Jeg regner med at jeg ikke er alene om synes at det vre syk er utrolig kjedelig. Med den forkjlelsen jeg har skaffet meg fr jeg utrettet utrolig lite i lpet av en dag, og det er s frustrerende. Jeg hadde jo hele treningsuken planlagt og var s klar for komme igang igjen etter russetiden, men det gr jo heller ikke. Er s andpusten etter bare ha gtt opp en trapp s treningen m dessverre vente. Hper bare jeg blir bedre til eksamen p fredag og neste uke! Men n over til det dette skulle handle om. Nr man er s forkjlet som jeg er n har man jo ogs mistet smakssansen, og ingenting smaker noe omtrent. Det er kjempekjedelig og man fr ikke akkurat lyst til spise eller lage mat, s jeg tar meg selv i ikke spise. Men mat m man jo ha for bli frisk, s jeg tenkte komme med et lite tips. Polarbrdpizza! Det er utrolig lett, ikke s sunt ,men det smaker og gir energi. Nr jeg er syk lager jeg bare med polarbrd, tomatpur og ost, men det kan ogs spises til middag og man kan jo putte p hva som helst. Det er mykt, s det skraper ikke i en sr hals, det smaker litt stt av polarbrdet og salt av tomatpureen s det gir litt smak ogs. Bare f p tomatpur og ost og stek noen minutter i ovnen p 180 grader (varmluft) og s er det klart. Hper det kan hjelpe noen som er like forkjla som meg, og at dere ellers fr en fin dag uke videre♥












  • Pakketips

    Siden jeg reiser vekk p lrdag morgen tenkte jeg dele noen av mine pakketips. Jeg bruker alltid lang tid p pakke selv om jeg har reist mye. Planlegging er alfa omega for meg nr det kommer til pakking. Jeg finner det jeg vil ha, og prver alt s jeg vet det passer sammen. Hres ganske enkelt ut, men med min ubesluttsomhet tar det mye tid. Men her kommer noen tips som kanskje kan gjre pakkingen litt enklere.



    Bare en dag igjen til ferie n, hva skal dere i psken?♥

  • Mine ml

    Jeg tenkte fortelle litt om hvordan jeg motiverer meg selv gjennom hele ret. Siden jeg er et listemenneske og elsker lister, har jeg lister med ml som gjelder for forskjellige perioder. Jeg syns ogs at nyttrsforsetter er ml som er alt for abstrakte og strekker seg over for lang tid. Hvem vet vel hva som kommer til skje det neste ret? Ikke jeg, og da syns jeg det er vanskelig motivere seg for s lang tid. Jeg vil helle ha ml som varer over en kortere periode som er mer konkrete. Jeg syns ogs malene skal handle om handling og ikke resultat, alts for eksempel: trene mer og spise sunnere i stede for g ned en halv kilo i vekt.

    Her er mlene mine for april, en mned som bestr av bde hardkjr p skolen og pske. I snne mneder er det viktig for meg finne ml som kan brukes igjennom hele mneden. Jeg vet med meg selv at psken blir en uke med mye avslapping og mat, s tar dette med i beregningen. Mnedens ml skal vre en retningslinje for meg for hva jeg skal huske p hver dag den neste mneden. Det se p en lapp og p mobilen hver dag at jeg skal jobbe med skole, drikke mer vann og sove mer gjr at jeg blir minnet p det. I en hektisk hverdag er det ikke mer som skal til for meg enn dette for komme litt nrmere mlene mine. Som jeg sa over skal mlene handle om handling og ting jeg skal gjre, ikke resultater og ting jeg skal oppn. Jeg tenker at handling frer til resultater, og at resultatene derfor ikke trenger vre mlet fordi det er lettere forutse hva du kan gjre enn hva du kan oppn! Dette er veldig viktig nr jeg setter meg ned for sette meg nye ml 1. hver mned. Jeg har brukt mnedens ml hver mned i over et r og er veldig fornyd. Kommer absolutt til fortsette med det!

    Ukens ml er ml som kan ligne veldig p mnedens ml, med de er litt mer konkrete og byttes ut hver uke. Ukens ml har jeg ikke holdt p med like lenge som mnedens ml, men jeg er minst like fornyd med dette. Ukens ml gjr at jeg kan sette enda mer spesifikke ml ut i fra hva jeg ser er gjennomfrbart med tanke p alt annet som ogs gjres. Ukens ml kan ogs handle om enkelthendelser som ve til konkrete prver eller gjre konkrete ting som rydde i klesskapet. I ukens ml setter jeg stort sett opp ml som jeg ser er gjennomfrbare, ting jeg m gjre og ting som utfordrer meg litt. Jeg setter nye ml hver sndag, men de trer ikke i kraft fr p mandagen. Likevel vil jeg sette dem opp p sndag snn at jeg kan ta en kjapp titt p de mandag morgen. Det er vel ikke bare jeg som ikke har alt for mye tid til overs en mandag morgen?

    Da vet dere hvordan jeg setter opp mine ml, og s hper jeg dere fr en strlende helg!♥

  • Andrea tipser: Fitbit Force

    Skrev for en stund siden bittelitt om min Fitbit og at jeg skulle komme tilbake til det etter ha brukt den litt lengre, og det er det jeg skal n.

    Fitbit er et firma som produserer forskjellige teknologiske hjelpemidler som skal motivere deg til en mer aktiv hverdag. Det finnes fler forskjellige Fitbit-produkter, og jeg har Fitbit Force.

    Fitbit Force:

    - en klokke

    - en skritteller

    - mler distanse

    - mler antall aktive minutter

    - mler antall trapper gtt

    - mler kcal forbrent

    - registrerer svn

    I tillegg til Fitbit force m man laste ned en app for se alle resultatene sine. I denne appen kan man ogs:

    - registrere maten man har spist

    - registrere hvor mye vann man har drukket

    - registrere aktivitet som trening/ svmming og lignende

    - f oversikt og se tilbake p alle de tidligere dagene

    - sette p alarmer (kun vibrasjon.)


    Skritteller


    Distansemler


    Trappeteller




    Annet






    Fitbit Force er ikke en typisk treningsklokke. Den mler ikke puls og har heller ikke GPS. Den er heller ikke vanntett som noen av de andre Fitbit produktene, for eksempel Fitbit flex. Den skal tle svette og sprut, s det skal vre mulig trene med den, men jeg gjr ikke det. Jeg bruker den for f oversikt over daglig aktivitet utenom treningen. Jeg syns appen som hrer til er veldig fin og gir deg mye informasjon og statistikk.

    For gi deg motivasjon til vre aktiv kan du i appen sette opp et ml du vil n hver dag. Det kan vre g 5 000 skritt (som jeg har), eller g 3 km., eller 40 trapper. Dette registrerer du i appen. Appen har flere kategorier du kan sette opp ml p, og appen vil fortelle deg om du har ndd mlet ditt for hver dag. Du skal velge ut et hovedml som for eksempel skritt, distanse eller kcal. forbrent. Nr du nr mlet ditt vil Fitbiten varsle deg ved vibrere. Jeg skvetter hver gang, men jeg er glad for bli varslet.

    Dersom man er flere som har Fitbit produkter kan man bli" venner" og konkurrere mot hverandre. Jeg er venn med Patrick og fr da opp hvor mange skritt han har gtt, i tillegg til at jeg fr mail en gang i uka med hvem som vant den siste uken. N har Patrick vunnet to uker p rad s jeg skal prve sette inn sttet denne uken.

    Fitbit Force er dessverre tatt ut av butikkene, men g inn p www.fitbit.com for se p de andre produktene deres.

    Jeg syns det er en kjempefin motivasjon i hverdagen!


    Ha en fin kveld! ♥

  • Andrea tipser: Qfactor

    Tenkte starte en ny kategori hvor jeg tipser om smtt og stort. Det kan vre alt fra ting gjre til ting kjpe, hper dere liker det!


    Er det en ting som virkelig er viktig nr man trener mye, eller, det er egentlig generelt viktig ta vare p bena sine. Trener man feil, eller med feil utstyr er det lett f skader det er vanskelig bli kvitt. Jeg har hatt litt trbbel med skader i fttene tidligere, men n trener jeg mye skadeforebyggende og er mye mer varsom p utstyr og teknikk.

    Det nyeste tilskuddet i min treningsgarderobe er disse slene fra Spenco. Slene mine er spesiallagd for kvinneftter, de har ogs noen for menn. Kvinneslen inneholder:

    - EVA forefoot padding. Dette gir bedre demping og legger mindre press p fremre delen av foten.

    - Deep heal cup. Dette gir et ekstra trykk og ekstra stabilitet til innsiden av foten.

    - Gel heel-strike. Denne lille puten gir helen en mykere landing i skoen og er bedre for ankler og knr.

    - Polysorb. Et av lagene i slene inneholder et spesielt skum som skal gjre hele slen myk og behagelig bruke.

    - Slipure Antimicrobial. Det verste laget i slen er laget av et stoff som skal hindre vond lukt og dannelsen av bakterier.

    - Slene har ogs et presspunkt som presser under foten og skal gi deg mer energi under trening.



    Jeg er superfornyd med slene mine. Jeg bruker dem nr jeg gr og trener ute og gleder meg virkelig til utesesongen begynner skikkelig. Merker ogs at treningsmotivasjonen er hyere enn p lenge, s n er det bare sette inn sttet mens motivasjonen fremdeles er her!

    Hper dere har hatt en fin helg!

  • Andrea Ramstad Aatlo

    Jeg er en jente p 20 r fra Oslo. P min blogg finner du sm ting fra min hverdag, mat, reiser, motivasjon og litt av hver annet. Hper du liker den! Kontakt meg gjerne: andrea.aatlo@hotmail.com Flg meg gjerne p instagram: @andreaaatlo Flg meg p Twitter: @AndreaAatlo

    blogg.no - Norges strste bloggsamfunn
    alleoppskrifter.no

    Kategorier


    Arkiv


    Siste innlegg


    bilde



    hits